25 March 2010

Sabar dari kemarahan



Sebuah hadith dari Baginda s.a.w.

Narrated by Abu Huraira: Allah's Apostle said, "The strong is not the one who overcomes the people by his strength, but the strong is the one who controls himself while in anger".

Perkataan (strong)/kuat sungguh tepat dalam context ini. Jika kita mahu badan yang sihat dan kuat, kita harus ke gym. Jika kita mahu menjadi seorang yang kuat/penyabar, kita harus latih diri kita ketika marah.

Untuk kita menjadi seorang yang penyabar kita harus ke "gym" juga untuk melatih kesabaran kita. Di manakah "gym" itu? Setiap kali seseorang menguji kesabaran kita atau waktu berdepan dengan dugaan Ilahi, kita sedang berada di dalam "gym".

Kerana jika pada masa-masa ini kita tidak menahan/melatih kemarahn/kesabaran kita,maka kita tidak akan menjadi seorang yang penyabar. Setiap sesuatu perlukan latihan.

Maka setiap kali kita sabar menemui dugaan, kita sedang melatih kesabaran kita(bagaikan kita sedang buat bicep curls atau crunches lah hehe). Masa itulah kesabaran kita akan meningkat dan bertambah kuat(membuat biceps lagi besar atau abs yang lagi menyerlah).

Jika pada masa tenang kita berdiam/bersabar, tetapi ketika bertemu dengan dugaan kita marah,maka kita belum lagi menjadi seorang yang kuat/penyabar(makan supplements tetapi malas angkat besi ketika dalam gym pun tidak guna).

Allah lebih mengetahui.



Yang Tulus & Ikhlas :

No comments:

kumpulan feelhoney-sekadar lelaki biasa

hayati lirik ini

mengemis kasih-raihan (hayati bersama)